Det handler om at bruge bygherrens penge godt

Renoveringsprojekter giver implicit de eksisterende rammer ny værdi. Det er derfor, man går i gang. Så meget desto vigtigere er det, at arkitekter og bygherrer er gode til sammen at afstemme forventninger og muligheder allerede i den første, indledende fase.
At bringe parterne sammen via kompetenceudvikling er et godt sted at starte.

Af Lena McNair, medlemschef, Arkitektforeningen

Når vi taler om ’værdi’ i det byggede miljø, er det ikke alene forstået som kroner og ører, men et begreb med mange aspekter. Ikke mindst i en renoveringsproces skal der arbejdes med arkitektonisk og økonomisk værdi side om side, hvad enten huset groft sagt bare skal have en gang hvid maling eller en ny funktion med en gennemgribende istandsættelse. Derudover er det måske et bedre energiregnskab, øget bæredygtighed eller flere udlejningskvadratmeter, der gerne skulle lægges til bygningens samlede værdi.
:::

Foto: Johan Rosenmunthe

Renoveringer og ombygninger er komplekse samarbejdsprocesser, og der skal andre planlægningsværktøjer til end ved nybyggeri. Derfor er det vigtigt at forventningsafstemme, hvad bygherren gerne vil opnå med renoveringen, inden der tages fat på processen. Det er denne nuancering forud for ydelsesbeskrivelsen, som mange arkitekter kan raffinere – så arkitekten bliver en endnu mere relevant sparringspartner for bygherren i den indledende fase, også når det kommer til de økonomiske aspekter.

Økonomi som designparameter
Graden af værdiskabelse er naturligvis tæt knyttet til økonomien, og derfor giver det også mening at arbejde med økonomi som designparameter. Arkitekters arbejde drejer sig naturligt om at bevare eller udvikle den arkitektoniske kvalitet og værdi i projektet – men kvaliteten skal kunne sættes ind i en økonomisk kontekst. Værdiskabelsen skal også findes i forskellen mellem den nuværende lejeværdi og en kommende leje- eller salgsværdi.

Der er brug for et forbedret fælles sprog om, hvordan der prioriteres i det komplekse møde mellem nyt og gammelt, som renoveringssager altid byder på. Arkitekters arbejde bliver ikke, nødvendigvis, bedre af, at der er flere penge til rådighed i en renovering, ligesom bygherren heller ikke – nødvendigvis – får det mest tilfredsstillende resultat ved at vælge de billigste løsninger. Men at køre et projekt i mål, som blev godt, fordi det levede op til en fælles forventning, der allerede var afstemt forud for ydelsesbeskrivelsen; det er en fælles og langsigtet tilfredsstillelse, både arkitektonisk, værdiskabelsesmæssigt og økonomisk.

Inspiration og forventning
Arkitektforeningen og Bygherreforeningen arbejder i fællesskab på kompetenceudvikling, der bringer parterne sammen om netop den tidlige, fælles forventningsafstemning. Kurser hvor arkitektoniske virkemidler og æstetisk værdiskabelse spiller en naturlig rolle, men hvor også totaløkonomiske vurderinger indgår som inspirationskilde og beslutningsredskab.
Det manglede, bare.

 
Kommentarer

Ingen kommentarer endnu.

Skriv en kommentar