Byggepladsens digitale planlægning – Vi har kun set begyndelsen, eller har vi!

Vi ved alle, at produktiviteten i byggebranchen er en udfordring. Produktivitetspotentialet i byggesektoren er ifølge ”IDA analyse 2014 – Produktivitet i byggeriet”, 11-15 mia. kroner årligt. De største potentialer vurderes at ligge i bl.a. renovering af erhvervsbygninger og offentlige institutioner. Blandt de forhold, som er inddraget i undersøgelsen, vurderes ”at få etableret et bedre samarbejde på byggepladserne mellem de forskellige faggrupper” til den vigtigste produktivitetsdriver.

Af Mikkel Nygaard Rønne, Chef VDC Koordinator, NCC

Foto: Erik Mårtensson

Foto: Erik Mårtensson

Samarbejde er kodeordet til bedre produktivitet, og det har vi sådan set vidst længe!

I byggebranchen er vi dybt afhængige af at kunne forudse hændelser og mulige showstoppere for at skabe en god byggeproces, men vigtigst af alt, at vi får kommunikeret dem.
Byggebranchen har de rette arbejdsmetoder i form af Lean. Byggebranchen har de rette kompetencer til at føre Lean og dermed planlægningen ud på byggepladserne, men hvorfor er det stadig store tidsplaner på papir og forældede IT-værktøjer der anvendes til at kommunikere de gode tanker som bliver gjort i Lean processen?

Vi lever i en tid, hvor smidig og effektiv kommunikation er kodeordet til al kommunikation både privat såvel som professionelt. Vi vil være opdaterede, og ligeledes have et live indblik i hvordan verden omkring os ser ud, og her spiller digitale kommunikationsplatforme en væsentlig rolle. At have et live overblik over byggepladsens tilstand må være byggelederen og direktørens helt store drøm.

Så hvorfor ikke overføre de digitale muligheder til byggepladsen i stor stil!? De findes allerede på markedet! DALUX er et glimrende eksempel på en it-service som har indtaget rådgiverbranchen og den digitale registrering på byggepladsen med storm. Vi mangler bare planlægningsdelen, som er essentiel for vores produktivitet!

Foto: Erik Mårtensson

Foto: Erik Mårtensson

Nye digitale services henvendt specifikt til byggepladsen giver allerede i dag mulighed for smidig kommunikation, både fra byggeledere til håndværkere og omvendt. Alene muligheden for at byggelederen kan tildele håndværkeren en aktivitet, som staderegistreres tilbage til byggelederen via smartphonen, for dermed at give byggelederen det live overblik de aldrig har haft før, vil retfærdiggøre indkøbet og implementeringen af sådanne digitale services til byggepladsen. Dette faktum kan ændre processen og fremme effektiviteten på byggepladsen dramatisk! Dog samtidig skabe et stort skel mellem de entreprenører der formår at omstille sig digitaliseringens muligheder kontra de entreprenører der ikke gør.

Det har taget 10 år fra smartphonens indtagen af markedet til der kom nogle reelle digitale services som kunne understøtte byggepladsens planlægning, og spørgsmålet er om det vil tage yderligere 10 år for markedet at adoptere og implementere disse?…og kan dele af produktivitetspotentialet vente så længe med at blive forløst!

 
Kommentarer

Ingen kommentarer endnu.

Skriv en kommentar