Gambler kommuner med børns helbred og indlæring?

Ny undersøgelse viser, at flertallet af klasselokaler har så dårligt indeklima, at det kan måles på børns vejrtrækning.

Inge Ebbensgaard, Informationschef, M.Sc., Foreningen for Rådgivende Ingeniører.

I 17 ud af 21 klasselokaler viste det sig, at de har synlig fugt og skimmel på væggene. Det afslører et Ph.d.-projekt fra Aarhus Universitet. Projektet viser, at der er en klar sammenhæng mellem klasseværelser, der har kritisable niveauer af fugt, og skimmel, og børnenes helbred i form af nedsat lungefunktion og hvæsende vejrtrækning til følge.

Klasselokale01Det er dybt alvorligt, hvis Ph.d.-projektet fra Aarhus ikke blot er en tilfældigt udvalgt stikprøve, men faktisk viser et mere generelt billede om tilstanden af landets skoler. Indeklima, der er så dårligt, at det ligeferem kan måles på børnenes helbred, kræver øjeblikkelig handling. Med folkeskolereformen har skoleeleverne fået mulighed for langt mere varierede, men også længere, skoledage. Det skaber både pædagogiske og fagligt didaktiske muligheder for at løfte såvel det faglige niveau som børn og unges sociale kompetencer. Men hvis de nye muligheder spildes, fordi vi har skolebygninger der ikke blot er uhensigtsmæssige i forhold til den basale undervisning, men decideret usunde for vores børn og unge, så er det manglende fokus på vedligehold af skolebygningerne ikke blot økonomisk uhensigtsmæssigt, men et reelt gambling med børn og unges helbred og indlæring.

Undersøgelser viser også, at dårligt indeklima koster i tabt indlæring hos landets børn og unge. Også selvom man ikke kan sætte tal på tabet, er der ingen tvivl om, at det er en dårlig investering ikke at have et godt og sundt indeklima, hvor indlæring fremmes. Det giver jo ingen mening, da vi jo netop er et samfund, som skal leve af vores viden.
Det sørgelige resultat kommer desværre ikke bag på mig. I begyndelsen af marts publicerede Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, deres State of the Nation 2016 rapport. Den viste et efterslæb på 25 mia. kr. i de kommunale bygninger – et beløb der faktisk er langt højere, hvis indeklimaet i folkeskolerne skal være noget vi kan være bekendt. Ifølge Sundhedsstyrelsen skyldes klasselokalernes dårlige indeklima blandt andet, at mange skoler er gamle og bygget så langt tilbage i tiden. De følger derfor ikke kravene til nye bygninger som vi ser i  det nuværende bygningsreglement i forhold til eksempelvis ventilation.

Find ph.d.-projektet fra Aarhus Universitet her

Find FRI’s State of the Nation 2016 rapport her

 
Kommentarer

Ingen kommentarer endnu.

Skriv en kommentar